Chronic cerebrospinal venous insufficiency in multiple sclerosis: a highly prevalent age-dependent phenomenon

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Quelle: http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2377-13-20.pdf

RESEARCH ARTICLE Open Access

Chronic cerebrospinal venous insufficiency in multiple sclerosis: a highly prevalent age-dependent phenomenon

Chronisch cerebospinale venöse Insuffizienz bei Multipler Sklerose: Ein weitverbreitetes, altersabhängiges Phänomen

Roberta Lanzillo (1,5†), Marcello Mancini (2,3†), Raffaele Liuzzi (2,4*†), Orlando Di Donato (4), Elena Salvatore (4), Valentina Maglio (4), Giovanni Vacca (4), Luca Amato (1), Gennaro D’Anna (4), Arturo Brunetti (4) and Vincenzo Brescia Morra (1)

Abstract

Background:
This study aimed to investigate the prevalence and clinical relevance of chronic cerebrospinal venous insufficiency (CCSVI) in multiple sclerosis (MS) patients and healthy controls using extra- and intracranial colour Doppler sonography.

Ziel dieser Studie war es, die Prävalenz und klinische Relevanz der chronischen venösen Insuffizienz (CCSVI) bei Patienten mit Multipler Sklerose (MS) und bei gesunden Kontrollpersonen mit extra- und intrakraniellen Farb-Doppler-Sonographie zu untersuchen.

Methods:
We examined 146 MS patients, presenting with a clinically isolated syndrome, relapsing-remitting, secondary progressive, or primary progressive MS, and 38 healthy controls. Sonographic examination was performed according to Zamboni’s protocol and was performed by three independent sonographers. The results of sonographic examination were compared with clinical and demographic characteristics of the patients.

Wir untersuchten 146 MS-Patienten, entweder mit einem klinisch isolierten Syndrom, schubförmiger, sekundär progredienter oder primär progredienter MS und 38 gesunden Kontrollpersonen. Die Ultraschalluntersuchung wurde nach dem Zamboni-Protokoll durchgeführt und von drei unabhängigen Untersuchern durchgeführt. Die Ergebnisse der Sonographie wurden mit klinischen und demographischen Charakteristika der Patienten verglichen.

Results:
CCSVI, defined as the presence of at least two positive Zamboni’s criteria, was found in 76% of MS patients and 16% of control subjects. B-mode anomalies of internal jugular veins, such as stenosis, malformed valves, annuli, and septa were the most common lesions detected in MS patients (80.8%) and controls (47.4%). We observed a positive correlation between sonographic diagnosis of CCSVI and the patients’ age (p = 0.003). However, such a correlation was not found in controls (p = 0.635). Notably, no significant correlations were found between sonographic signs of CCSVI and clinical characteristics of MS, except for absent flow in the jugular veins, which was found more often in primary (p<0.005) and secondary (p<0.05) progressive patients compared with non-progressive patients. Absent flow in jugular veins was significantly correlated with patients’ age (p < 0.0001).

CCSVI, definiert durch Anwesenheit von mindestens zwei positive Zambonis Kriterien, wurde bei 76% der MS-Patienten und 16% der Kontrollpersonen gefunden. B-Modus-Anomalien der internen Jugular-Venen, wie Stenose, missgebildete Venenklappen, annuli und Septen waren die häufigsten Läsionen, die bei MS-Patienten (80,8%) und bei Kontrollpersonen (47,4%) nachgewiesen wurden. Wir beobachteten eine positive Korrelation zwischen der sonographischen Diagnose von CCSVI und dem Alter des Patienten (p = 0,003). Solch eine Korrelation wurde aber nicht in der Kontrollgruppe gefunden (p = 0,635). Insbesondere wurden keine signifikanten Korrelationen zwischen sonographischen Zeichen der CCSVI und klinischen Charakteristika der MS gefunden, außer für die Abwesenheit von Fluss in den Jugularvenen, welche häufiger bei primär progressiven (p<0,005) und sekundär progressiven (p<0,05) Patienten im Vergleich zu nicht-progressiven Patienten. Keine Strömung in den Jugularvenen war signifikant korreliert mit dem Alter der Patienten (p<0,0001).

Conclusions:
Sonographically defined CCSVI is common in MS patients. However, CCSVI appears to be primarily associated with the patient’s age, and poorly correlated with the clinical course of the disease.

Sonographisch festgestellte CCSVI ist bei MS-Patienten häufig. Jedoch scheint CCSVI in erster Linie mit dem Alter des Patienten in Verbindung zu stehen, und kaum mit dem klinischen Verlauf der Erkrankung.

Keywords:
Multiple sclerosis, Venous insufficiency, Ultrasonography


Background
Multiple sclerosis (MS) is an autoimmune disease of the central nervous system (CNS) characterized by inflammation, demyelination, and neurodegeneration [1]. However, neuropathological studies have underlined the presence of a subset of patients with a pattern that closely mimics tissue alterations found in the early stages of white matter ischemia [2]. Moreover, cerebral perfusion studies have shown diffuse hypoperfusion in patients with MS compared with age-matched controls with a greater cerebral blood flow decrease in primary progressive (PP) MS compared with relapsing-remitting (RR) MS [3]. Recently, a strong correlation between MS and a vascular condition called chronic cerebrospinal venous insufficiency was reported [4].

Multiple Sklerose (MS) ist eine Autoimmunerkrankung des zentralen Nervensystems (ZNS), charakterisiert durch Entzündung, Demyelinisierung und Neurodegeneration [1]. Allerdings haben neuropathologische Untersuchungen das Vorhandensein einer Untergruppe von Patienten mit einem Muster, bei denen Ersatzgewebe gefunden wurde in einem frühen Stadium

das eng nachahmt Gewebsveränderungen im Anfangsstadium der weißen Substanz Blutarmut [2] zu finden unterstrichen.

Darüber hinaus haben zerebrale Durchfluß-Studien diffuse Minderperfusion bei Patienten mit MS gezeigt, verglichen mit gleichaltrigen Kontrollpersonen mit einer größeren Verminderung der Hirndurchblutung bei primär progredienter (PP) MS verglichen mit schubförmiger (RR) MS [3]. Kürzlich wurde eine starke Korrelation zwischen MS und einer vaskulären Erkrankung, namens chronische venöse Insuffizienz, rapportiert [4].

Chronic cerebrospinal venous insufficiency (CCSVI) is characterized by anomalies of the main extracranial cere- brospinal venous routes. CCSVI is detected by selective venography [4-10] and extracranial venous echo-colour Doppler (ECD) [4,9-12] with higher sensitivity and specifi- city than magnetic resonance venography (MRV) [9]. The prevalence of CCSVI in MS patients is highly variable

  • Correspondence:

raffaele.liuzzi@cnr.it † Equal contributors 2 Institute of Biostructure and Bioimaging, National Research Council of Italy (CNR), Naples, Italy 4 Department of Biomorphological and Functional Science, Federico II University School of Medicine, Naples, Italy Full list of author information is available at the end of the article © 2013 Lanzillo et al.; licensee BioMed Central Ltd. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Lanzillo etal.BMCNeurology 2013, 13

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http://www.biomedcentral.com/1471-2377/13/20

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